Szkice krytyczne
Urszula Pawlicka
Zaczynamy zjadać własny ogon zaczynamy zjadać…
Zaangażowanie i krytyczność są znamienne dla wszystkich czterech wymienionych poetów, poszukujących języka na opisanie różnorodnych relacji współczesnego świata. Krytyka korporacjonizmu, technologizacji i urbanizacji przywołuje hasło biuletynu poetyckiego Kryzys [Ha!art, 2009], w którym poeci koncentrowali się na temacie władzy, dyskursie politycznym i społecznym.
Wiersze
Ninette Nerval
Wiersze
Co ma większe znaczenie w historii sztuki nowoczesnej? Mona Lisa czy Gilotyna? Chwila! Natura Działa skokowo! W Antropologii Strukturalnej Levi Straussa mocny funkcjonalizm umarł. Umiarkowany jest tylko metodą.
Wiersze
Karolina Mełnicka
Wiersze
Plener Nas dziesięć was dwóch czyli jedna piąta to autorytety Za mało na demokratyczne przegłosowanie nocnej ciszy
Prozy i inne formy
Andrzej Szpindler
Ycie to Ycie = Ycie kwadrat
aaaaaaaaaaaaaaaaaa
Recenzje
Karol Samsel
Głód w Ameryce. Literatura głodująca i literatura syta – uwagi do Poematu amerykańskiego Krzysztofa Szymoniaka.
Marek Krystian Emanuel Baczewski nazwałby to potęgą niesmaku, Simone Weil misterium chemicznego unicestwienia. Oto skandaliczna literatura głodująca, nonszalancka i niepozbawiona dezynwoltury. Franz Kafka w krótkim opowiadaniu „Głodomór” uzmysławia irracjonalność jej istnienia, zachłanność jej egzystencji. Głód jeśli jest, jest i pozostaje nowym kosmosem, nieznoszącym żadnej innej metafizyki. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę Baczewski, streszczając z […]
Szkice krytyczne
Paweł Rutkiewicz
Instytucja a wartościowanie. O relacji między krytykiem literackim a polem jego działalności. Rozpoznanie.
Mianem "instytucji" określam tu wszelkiego rodzaju ośrodki dążące do wypracowania kryteriów wartościowania literatury wspólnych dla zrzeszanych przez siebie członków, względem których to ośrodków krytyka literacka zmuszona jest podejmować i argumentować swoje wartościujące decyzje.
Felietony
Sławomir Gołaszewski
Kadysz
Tym razem jest to modlitwa za zmarłych i jeszcze nienarodzonych. Pamiętna data ma tu charakter symboliczny. Bo nie przypadkiem 6 kwietnia przypada w tym roku w środę, w okresie Wielkiego Postu. Środa, jak wiemy, jest dniem, nad którym duchową opiekę sprawuje Rafael [Ruahel], jak nazywają jednego z archaniołów. Jest to świadek i uczestnik nowego powstającego [arche] świata [n el]. Łatwo wyobrazić sobie w tej roli Allena Ginsberga, wiedząc, że to właśnie od Niego zaczyna się trochę inna historia.
Szkice krytyczne
Michał Kasprzak
Szaleństwo, nomadyzm i ekologizm, czyli widmo utopii krążące nad Europą
Kiedy na rynek trafia nowy gatunek trunku, salony AA nie wytrzymują naporu gości, przerażonych jego podstępnym działaniem. Wódka Utopia atakuje wpierw zmysł wzroku, który – znać przez grymaśne wytężenie – jakby widzieć przestaje, potem dotyku, który coraz bliżej się ociera, bo widocznie odczuwać przestaje
Wiersze
Natalia Malek
Wiersze
Nie okazywałam zainteresowania nowemu nauczycielowi. Zamiast tego badałam szczyt biodra, gdzie dostały się żółte siniaki, jakby za pomocą kolejek górskich i jaskrawych jeepów, turystyki niekonwencjonalnej.
Szkice krytyczne
Inez Okulska
Miłość we współczesnej poezji czyli budowanie świadomości kryptoteologicznej marki
Powróćmy więc raz jeszcze do pytania o cel: skoro wiemy już, jak mówi się o miłości, jak się ją wyznaje, spytajmy: po co? Dlaczego miłość stała się tak pożądaną marką, marką sygnującą inne produkty czy przedsięwzięcia, której sygnatura zapewnia im prestiż?
Prozy i inne formy
Michał Czaja
Good morning Agadir!
Nie miałem zbyt dużo czasu. Wiedziałem, że jestem umówiony z moim łącznikiem, miał mnie przewieźć do innego miasta, nie nazywającego się Marrakesz, a Agadir. Mój łącznik, czyli kobieta, był bardzo bogatą kochanką jeszcze bogatszego żonatego Niemca, lekarza. W ten sposób moja łącznik realizowała odwieczny marsz na zachód w stronę słońca, które na wschodzie zbyt szybko zachodziło. Była Polką, ale nie różniła się od Ukrainek czy Czeszek. Przynajmniej tutaj była po prostu Europejką – z biednego kraju, ale jednak Europejką.
Szkice krytyczne
Łukasz Krajewski
Dyskretny urok sentymentu. Dyskursy miłosne
Dekonstrukcyjny boom nie oszczędził miłości. Gdzieś od lat 70. regularnie podbijano jej notowania na rynku analitycznym. Nagle okazało się, że język miłosny jest głównym kanałem przemytu dyskryminacji i wykluczenia. Poststrukturalistyczne gremium – jak przystało na spadkobierców oświeceniowej podejrzliwości – prześwietliło go ze wszystkich stron.
Prozy i inne formy
Kamila Pawluś
Proza
Dziewczynka wróciła do kuchni i wyciągnęła zeszyt z plecaka. Rozłożyła go na stole. Wsunęła palce w różowy piórnik. Pociemniały, jakby dotknęła je czarna ospa. Ksiądz mówił, że tym, którzy kradną, odpadają ręce. A zanim odpadną, schną i czernieją. Brudnymi palcami rozwiązywała równania z jedną niewiadomą, pisała zdania z ó zamkniętym i erzet.
Recenzje
Maciej Woźniak
Szóste opakowanie
Nawet wiedza laika na temat surykatek obejmuje fakt, że mają rozwinięte zachowania socjalne i żyją w zdyscyplinowanych społecznościach, a więc próby indywidualnej emancypacji czy innych 'przejażdżek na mrzonkach' musiałyby skończyć się smutno.
Recenzje
Robert Ryba Rybicki
Wytrwała fajterka
Genowefa Jakubowska-Fijałkowska, skromnierozpoznawalna autorka bez fanfar dookoła własnej persony, autorka z własnymi wiernymi czytelnikami, z wiekiem nie poprzestaje na swoim dorobku, ale wytrwale rzeźbi poetycką materię bez jakichkolwiek kompleksów wobec kolegów i koleżanek po piórze
Felietony
Redakcja Wakatu
Protokół rozstrzygnięcia IV Konkursu Poetyckiego im. T.J. Pajbosia
Jury w składzie: Maria Cyranowicz, Michał Czaja, Beata Gula, Michał Kasprzak oraz Paweł Kozioł po zapoznaniu się ze stu dziewięćdziesięcioma czterema zestawami wierszy, na niejawnym posiedzeniu w dniu 8 sierpnia 2011 roku postanowiło przyznać pięć wyróżnień drugiego stopnia oraz trzy wyróżnienia pierwszego stopnia.
Dyskusje
Redakcja Wakatu
Czy współczesna poezja ma czytelnika?
Z redaktorami "Wakatu" – Marią Cyranowicz, Michałem Czają, Beatą Gulą i Michałem Kasprzakiem – podczas III Warszawskich Targów Książki rozmawia Piotr Marecki
Recenzje
Maria Cyranowicz
Porachunki z Miłoszem
Rodzinna Europa. Pięć minut później wygląda równie niepozornie, co Rodzinna Europa Miłosza w wydaniu sprzed lat, które musiałam ostatnio odkurzyć – dosłownie i w przenośni. Ale nie o pozory tu chodzi.
Szkice krytyczne
Joanna Mueller
Po tamtej stronie teatru cieni, czyli jak nie poleciałam do miasta z chmur
w krytycznym opisie socjologicznym lepiej wygląda oddzielone od oddziałów psychiatrycznych szaleństwo (zwłaszcza gdy można się posłużyć bezpiecznymi w swej abstrakcyjności pismami Michela Foucaulta) niż depresja poporodowa
Felietony
Przemysław M. Wierzbiłowicz
Mit o Nana Baluku
Olśnieniu trudno nie wierzyć. Jest bezdyskusyjne. Jego funkcję przejmuje potem nagłośnienie. Podobną też rolę pełni literatura z poezją. Opisy olśnień do dziś stanowią przedmiot zainteresowań. Stąd popularność haiku. O możliwościach takiego wiersza osobiście nas poinformował Allen.