Wiersze

KOLONIA (DLA DAVIDA LYNCHA)

Zamiast płatków śniegu – reklamy mięsa. Podnoszę
z ziemi papierową nogę kurczaka. Ile można zjeść
za godzinę zmywania talerzy? Czy kosmonauci

moczą się przypadkiem w czerwonych wannach?
(Papież nie jest chyba wegetarianinem?)
W zarośniętym akwarium trwa bezlitosna walka

o życie… Głodny sumik połyka właśnie swoją
kolejną ofiarę. Wkładam do wody zmęczone oko.
Eraserhead. Czyste szaleństwo!

 

ŚPIEWNIK ZAWIERA WSZYSTKIE DOTYCHCZASOWE PIOSENKI

Tutejsze kobiety wcale nie miały wielorybich cipek,
to był zawsze szalony wymysł amerykańskich
prozaików.
Nikt nie ścigał mnie za krew i pochodzenie.
Loty stały się bezzałogowe.
Mogłem być niemową.
A teraz

Rodzaj podsumowania –
Nie wychodziłem na zewnątrz
(co może potwierdzić Pan Henning,
tubylec/sąsiad, jeśli coś takiego jak Pan Henning
nie przemieniło się jeszcze w kawałek cuchnącej
parówki,
Pan Henning też nie wychodził, więc, sorry,
zero dowodów):
Heroina zżera fałdy tak samo na Pacyfiku:
JEDYNA PRAWDA JEST NA ULICY,
nieaktualne, popularne hasło…

A także:
Goryle przeniesiono do jutlandzkiego parku,

Ponieważ
klatka była kolonialną nieostrożnością,
Pan Henning jedzie na anyżówce – mamy tu do czynienia
z mądrym,
pragmatycznym narodem.

(Każdy naród posiada tajemną metodę na osobników
niespuszczających po sobie wody.)

Acha (niezbędna powtórka) –
Przyjeżdżajcie, zanim nadejdzie lodowiec i podadzą zupę z
napromieniowanych motyli.
Mogę was oprowadzić…
Pokazać brodatych, psychodelicznych polarników,
a w Tivoli kaczkę, zakochaną w gęsi,
co stało się wielką sensacją badaczy świata much.

Przyjeżdżajcie!
Loty stały się bezzałogowe.
(Ponowne czytanie tego autora nie daje nam satysfakcji.)
Angielskie krany są zdecydowanie najlepsze –
każdy naród posiada tajemną metodę na
osobników niespuszczających po sobie wody.

Grzegorz Wróblewski

Grzegorz Wróblewski – ur. 1962 w Gdańsku, w latach 1966-1985 mieszkał w Warszawie, od 1985 r. w Kopenhadze. Autor książek poetyckich, prozatorskich i dramatów; m.in. "Ciamkowatość życia" (1992/2002), "Planety" (1994), "Noc w obozie Corteza" (2007), "Nowa Kolonia" (2007), "Dwie kobiety nad Atlantykiem" (2011), "Wanna Hansenów" (2013), "Kosmonauci" (2015). Tłumaczony na kilkanaście języków. W latach 1993-1998 współpracował z pismem Brulion. Występował z muzykami światowej sceny jazzowej, m.in. z Johnem Tchicai, Olgą Magieres, Stefanem Pasborgiem, Haroldem Rubinem, a także z muzykami polskimi, m.in. z Pawłem Kelnerem Rozwadowskim, Sławkiem Słocińskim, Bobim Peru, z którym zrealizował płytę PROJEKT1. Jego twórczość obejmuje akcje w przestrzeni miejskiej, instalacje i malarstwo. Wystawy indywidualne realizował m.in. dla Gdańskiej Galerii Guntera Grassa, Muzeum Literatury w Warszawie, Gallery ZENIT w Kopenhadze, czy Gallery Brantebjerg (Nykøbing Sj./Dania). http://bit.ly/WRÓBLEWSKI http://bit.ly/WRÓBLEWSKI-ENG

Zobacz inne teksty autora:

Wakat – kolektyw pracownic i pracowników słowa. Robimy pismo społeczno-literackie w tekstach i w życiu – na rzecz rewolucji ekofeministycznej i zmiany stosunków produkcji. Jesteśmy żywym numerem wykręconym obecnej władzy. Pozostajemy z Wami w sieci!

Wydawca: Staromiejski Dom Kultury | Rynek Starego Miasta 2 | 00-272 Warszawa | ISSN: 1896-6950 | Kontakt z redakcją: wakat@sdk.pl |